ŁADOWANIE

Dlaczego karnet CPD wyrobiliśmy w Czechach ?

karnet CPD

Dlaczego karnet CPD wyrobiliśmy w Czechach ?

Czym jest karnet CPD ?

Zakładam że jeżeli czytacie ten tekst to wiecie już mniej więcej czym jest karnet oraz potrzebujecie go wyrobić. W największym jednak skrócie dla pozostałej części osób – karnet CPD (Carnet de Passages en Douane) to dokument celny- swoisty paszport dla pojazdu w formie dużej żółtej książki formatu A4, umożliwiający Wam wjazd motocyklem lub samochodem zarejestrowanym w Polsce do niektórych krajów, na różnych kontynentach, bez dodatkowych opłat celnych. Wjeżdżając do kolejnych krajów na swojej trasie wykonujecie zawsze procedurę tymczasowego importu. W krajach, gdzie karnet ten jest nieuznawany konieczne będzie zapłacenie depozytu celnego na granicy wjazdu, który zostanie Wam zwrócony na granicy wyjazdu. Pamiętam, że tak to było w którymś z krajów Ameryki Centralnej. Kupując karnet CPD, taki depozyt opłacacie jeszcze przed wyjazdem. Wszystko to ma zapewnić, że w przypadku gdyby z jakiś względów Wasz motocykl nie wróci do kraju macierzystego, to z depozytu zostaną pokryte wszystkie niezbędne koszty celne. Więcej o samym dokumencie dowiecie się na oficjalnej stronie http://www.carnetdepassage.org/

Jak wyrobić karnet CPD ?

W Polsce karnety wyrabia PZM Travel. Składacie wniosek z załącznikami, robicie przelew bankowy i spokojnie czekacie aż zostanie Wam wyrobiona żółta książeczka. Opłaty są dwie: wspomniany już depozyt obliczany na podstawie wartości Waszego motocykla oraz opłata za wyrobienie karnetu, która różni się w zależności od ilości kartek w karnecie czyli ilości krajów jakie zamierzacie odwiedzić. Po szczegółowe oraz aktualne informacje odsyłam na stronę PZM Travel. Okazuje się jednak że będąc Polakiem oraz posiadając motocykl zarejestrowany w Polsce wcale nie musicie korzystać z usług PZM Travel. Możecie wyrobić karnet w odpowiednej organizacji w innym kraju. Lista takich organizacji TUTAJ. Dlaczego warto, a czasami nawet trzeba to zrobić poza Polską ? O tym poniżej.

Gdzie zaczynają się problemy ?

Karnet CPD wydawany jest na okres jednego roku. To oznacza że przed zakończeniem roku musicie powrócić do kraju, a w zasadzie Wasz motocykl. Przedstawiacie karnecik z pieczątkami z wszystkich granic wjazdu i wyjazdu i otrzymujecie depozycik, do wykorzystania na imprezę triumfująca zakończenie wyprawy. No ale co kiedy nie chcecie kończyć po roku ? Tak jest w naszym przypadku. Nie wyrobimy się w jeden rok do Nowej Zelandii. Jeden rok minie gdzieś w Indonezji, jeżeli oczywiście wszystko będzie przebiegać bez większych problemów. Zapytałem więc PZM Travel co wtedy.

Przedłużenie karnetu CPD.

W przypadku karnetu wydanego w Polsce niestety opcja jest tylko jedna – przedłużenie ważności karnetu o maksymalnie 3 miesiące, co ma w założeniu umożliwić powrót do kraju w tym okresie. Te 3 miesiące, również niestety, obowiązują jedynie w kraju w którym aktualnie jesteście no i w tym kraju musi być organizacja, która Wam ten karnet przedłuży, na podstawie zgody PZM Travel. Nie ma więc sporych możliwości kontynuowania podróży.

Jednak wg zasad FIA- organizacji regulującej wydawanie karnetów CPD, istnieje oficjalnie możliwość wydania nowego karnetu na okres kolejnych 12 miesięcy. Nie wiem i nie rozumiem dlaczego w Polsce nie da się tego zrobić, aby można swobodnie kontynuować podróż. Nie rozumieją tego również organizacje wydające karnety w Słowacji, Czechach, Szwajcarii oraz Niemczech, do których dzwoniłem. Wydaje się że wszystkie kraje powinny działać w oparciu o te same zasady. No cóż, jesteśmy w tym względzie wyjątkowi.

Dlaczego wyrobiliśmy karnet w Czechach ?

Jak już wspominałem powyżej kontaktowałem się z krajami sąsiednimi, opowiadając naszą historię. Organizacje w Niemczech oraz Słowacji nie wydają niestety karnetów dla Polaków. Zgodziły się organizacje w Szwajcarii oraz Czechach. W obu przypadkach świetny kontakt i chęć pomocy. Dlaczego więc Czechy ? Zadecydowała cena.

  • W Szwajcarii wyglądało to mało zachęcająco ponieważ wymagane jest pokrycie depozytem 100% wartości rynkowej waszego motocykla. Wyliczyli nam to następująco: BMW Depozyt EUR 8’000.00 + Honda Depozyt EUR 2’750.00 (minimalna wymagana kwota) + opłata za wyrobienie karnetu 2 x EUR 300.00 (10 stron/12 miesięcy) Wynik to EUR 11’350.00 czyli ok. 49 700 PLN czyli sporo.
  • Opłaty w Czechach wyglądają dużo lepiej. Depozyt został obliczony w stałej kwocie bez względu na wartość motocykla. Depozyt za każdy motocykl 70.000 CZK oraz opłata za wyrobienie karnetu 2 x 4490 CZK (10 stron/12 miesięcy). Wynik to 148.980 CZK czyli ok. 25 100 PLN więc sporo mniej.
  • Co ciekawe to opłaty w Czechach są niższe niż w Polsce. Według cennika PZM Travel, w naszym przypadku byłoby to BMW Depozyt 20 000 PLN + Honda Depozyt 15 000 PLN + opłata za wyrobienie karnetu 2 x 800 PLN. Wynik to 36 600 PLN.

Wniosek jest dosyć prosty. Jeżeli nawet nie musicie wyrobić karnetu w Czechach ze względu na omawianą tutaj sytuację podróży ponad 12 miesięcy, to warto to zrobić również w przypadkach krótszych podróży, ze względu na atrakcyjniejsza cenę.

Komentarz

  • Łukasz

    Mega fajna informacja 🙂 Dzięki!

    10 sierpnia 2018 at 16:51
Pozostaw komentarz